Boerenbont weer hip door ‘Boer zoekt vrouw’
Dankzij het tv-programma Boer zoekt vrouw is boerenbont weer helemaal in. Boerenbont is op Marktplaats goed voor 2500 nieuwe advertenties en 60.000 euro omzet per maand, zo blijkt uit cijfers die door het Nederlands Dagblad zijn opgevraagd. Boerenbontkenner Hans Meulman van de Vereniging Maastrichts Aardewerk, spreekt van een heuse hype.„Het is heel erg gewild. Wij zijn tegenwoordig een verzamelaarsvereniging met j?nge leden.” De bezoekersaantallen zijn stijgende. Normaal gesproken ligt de piek in november, met de aankopen voor Sinterklaas en Kerst voor de deur. Dat leverde in december 2010 het huidige record van 140.000 bezoekers op.


Maar in januari, toen de kijkcijfers van Boer zoekt vrouw nieuwe records braken, liepen ook de ‘kijkcijfers’ op Marktplaats weer op: 130.000 bezoekers in wat normaal gesproken een rustiger maand is.
Marktplaats kan die cijfers nog niet vergelijken met die van enkele jaren geleden, maar wel met de cijfers van andere serviezen, zegt woordvoerster Lisa van den Eijk. „Tweedehands boerenbont is twee keer zo duur als Wedgwood, en er wordt maar liefst vijf keer zo veel in gehandeld.” Vooral de zeldzame stukken gaan hard.


Boerenbontkenner Meulman zag begin deze week een chocoladeketel op Marktplaats verschijnen, waarvoor binnen de kortste keren 600 euro geboden werd. Kenneth de Maeyer van boerenbontproducent Royal Boch in het Belgische La Louvi?re heeft nog nooit een uitzending van Boer zoekt vrouw gezien. Maar hij bevestigt dat het programma invloed heeft op de verkoopcijfers. „Vooral op internet gaat het heel goed. En wij krijgen hier inderdaad handelaren aan de deur die hun inkoop verklaren uit de populariteit van het televisieprogramma.”