De presentatrice van Boer Zoekt Vrouw, Yvon Jaspers. © ANP
AMSTERDAM – Zondagavond keken bijna 5 miljoen mensen naar Boer zoekt Vrouw. Hoe kwam de serie bij de KRO terecht?

Kijkcijferrecord
Opnieuw heeft Boer zoekt Vrouw een kijkcijferrecord gebroken. Zondag stemden 4,9 miljoen Nederlanders af op de datingshow. Op het hoogtepunt, het vertrek van Sonja, keken bijna 5,2 miljoen mensen naar het KRO-programma. Het marktaandeel bedroeg 58 procent.

Kijkcijferexpert René van Dammen vermoedt dat de aantallen in de loop van het seizoen nog gaan stijgen. Traditiegetrouw wordt de aflevering waarin de boeren hun definitieve keuze maken het best bekeken.

Hollandse huiselijkheid
Het succes van Boer zoekt Vrouw is volgens velen te danken aan de Hollandse huiselijkheid die het programma uitstraalt. De kijker zou een nostalgisch gevoel krijgen bij het zien van de volwassen mannen die tussen de middag nog steeds stamppot komen eten bij hun ouders.

Toch is Boer zoekt Vrouw niet in Nederland bedacht.
De serie is gebaseerd op een Engels format. Farmer Wants a Wife is ontwikkeld door FremantleMedia, de Britse productieafdeling van de RTL Group. In Nederland boekt Boer zoekt Vrouw de grootste successen, maar ook in andere landen stemmen miljoenen mensen af op de datingshow. FremantleMedia meldt op zijn website dat de Franse versie van het programma, L’amour est dans le pré, in 2008 5,1 miljoen kijkers trok. De show was het best bekeken entertainmentprogramma van de Franse zender M6. In Duitsland trok het programma 8 miljoen kijkers.

De enige landen waar Boer zoekt Vrouw niet zoveel indruk maakte, waren Engeland en de Verenigde Staten. In beide landen werd het format veranderd. In Engeland werd in elke aflevering één boer gevolgd, in de Verenigde Staten koos één vrijgezelle boer in acht afleveringen uit tien kandidaten zijn droomvrouw.